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Journal Articles Canadian Geotechnical Journal Year : 2014

Assessing the environmental impact of shredded tires as embankment fill material

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Abstract

This article deals with the assessment of the environmental impact of shredded scrap tires mixed with sand to build embankments. Pollution of water as well as consequences of fire ignition were considered. Percolation, lixiviation, and lysimeter tests were performed on the raw material as well as on residue resulting from the fire. The collected liquids were analysed considering 200 physicochemical parameters. Their toxicity on a small shellfish and a bacterium was assessed. Measurements were compared with existing regulations and recommendations. Fire propagation risk in the core of the embankment and on the surface was also investigated. Measurements confirmed the limited consequences on the environment except in the case of fire, where residue must be considered hazardous waste.
Cet article traite de l’évaluation de l’impact environnemental des pneus déchiquetés mélangés avec du sable utilisés pour la construction de remblais. La pollution de l’eau ainsi que les conséquences d’un incendie ont été prises en compte. Des essais de percolation, de lixiviation et en lysimètre ont été réalisés sur le matériau brut ainsi que sur le résidu d’incendie. Les liquides collectés ont été analysés considérant plus de 200 paramètres physico-chimiques. Leur toxicité sur un micro-crustacé et une bactérie a été mesurée. Les mesures ont été comparées à des limites réglementaires et à des recommandations existantes. Le risque de propagation d’un incendie en surface et en profondeur du mélange a été évalué. Selon les mesures, on a confirmé que l’impact sur l’environnement est limité, sauf pour les résidus d’incendie à considérer comme déchets dangereux.
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Dates and versions

ineris-01855501 , version 1 (08-08-2018)

Identifiers

Cite

Pierre Hennebert, Stéphane Lambert, Fabien Fouillen, Benoit Charrasse. Assessing the environmental impact of shredded tires as embankment fill material. Canadian Geotechnical Journal, 2014, 51 (5), pp.469-478. ⟨10.1139/cgj-2013-0194⟩. ⟨ineris-01855501⟩
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