L’évolution des approches de la maîtrise des risques dans les infrastructures souterraines - Ineris - Institut national de l'environnement industriel et des risques Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Rapport Scientifique INERIS Année : 2007

Evolutions in the risk management of underground infrastructures

L’évolution des approches de la maîtrise des risques dans les infrastructures souterraines

Résumé

In the 90's, INERIS very quickly came to the conclusion that a fragmented approach to risks using sub-systems was not sufficient to ensure a good level of preparedness of safety and security in underground infrastructures. Based on this consideration, INERIS has developed a full set of research topics that has led to a global risk management approach. In 1990, INERIS developed completely new software known as NewVendis© allowing a global and dynamic simulation of accident risks in underground infrastructures. As a result, since 2000 complete safety assessments of infrastructures have been possible, taking into account ventilation and propagation of smoke, vehicle movements and the behaviour of hazardous sources such as fire and toxic substances. These results have directly contributed to the French methodology for Specific Hazard Studies for road tunnels that was set up in 2001. These developments are also applicable in rail tunnels, metros, underground storage sites, etc. Since 1997, INERIS has completed its research by studying the human factors in underground safety. In particular, the behaviours of road and rail tunnel users, operators and emergency services were studied during the UPTUN project. This allowed INERIS to carry out a full systemic and global approach to risks considering a combinaison of technical, human and organisational factors. For example, it is now possible to assess the safety margin offered with emergency exits, taking into account important aspects of evacuation procedures and rescue plans. Research is now being carried out in specific fields of new hazards, such as terrorist acts, brought about by society changes. Nowadays, besides this research, INERIS is involved in the L-surF project that will result, in 2008, in the emergence of a new European organisation to increase the efficiency of the European Research Area in the field of underground safety and security. An important objective is the re-organisation of large-scale European experimental R&D programmes and facilities to support a performance-based approach to the risk management.
La sécurité des milieux souterrains confinés repose sur un ensemble de normes et standards utilisés pour construire, exploiter et maintenir les différents types d’ouvrages souterrains. Cet ensemble de règles permet de réduire les coûts d’étude, d’opération et de développement des ouvrages tout en assurant un niveau global de performance en matière de sécurité. Cependant, il est clair que la seule application de ces règles ne permet pas de garantir la maîtrise des risques dans les ouvrages souterrains, surtout si ceux-ci sont novateurs dans leur conception. En effet, l’application des différentes obligations techniques portées sur les sous-systèmes de sécurité ne permet pas de garantir un niveau de sécurité global, surtout lorsque les ouvrages comportent des systèmes techniques innovants ou un concept d’utilisation différent. L’application de ces multiples règles n’assure pas non plus une compréhension globale et efficace du système (dans son ensemble) permettant aux utilisateurs et aux exploitants d’adopter aisément les comportements adéquats pour un usage sûr de l’infrastructure souterraine. L’approche globale et systémique de la maîtrise des risques dans les milieux souterrains fait l’objet d’un ensemble de recherches engagées à l’INERIS depuis les années 1990. Ces recherches ont largement contribué à l’évolution des pratiques de maîtrise des risques dans ces ouvrages et des programmes structurants pour l’avenir de la recherche européenne dans ce domaine sont en cours de réalisation.
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Origine : Publication financée par une institution

Dates et versions

ineris-01869088 , version 1 (06-09-2018)

Identifiants

  • HAL Id : ineris-01869088 , version 1

Citer

Emmanuel Ruffin. L’évolution des approches de la maîtrise des risques dans les infrastructures souterraines. Rapport Scientifique INERIS, 2007, 2006-2007, pp.52-55. ⟨ineris-01869088⟩

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